DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
ART
                                        Vincent Van Gogh
   Jako čtrnáctiletý opustil Vincent van Gogh rodiče. Jeho první cesta vedla do pobočky proslulé Goupilovy firmy s obrazy v Haagu, kde mu strýc našel místo. Van Goghové byli po celé generace buď kalvínskými pastory , nebo
obchodníky s obrazy. Nikdo z příbuzných však nemohl tenkrát vědět, že tenhle chlapec, jenž dělá první nesmělé krůčky v tajuplném a neznámém světě umění, bude jednou velkou osobností světového malířství.

Ze všech nejméně to však tušil Vincent. Snažil se ve všem vyhovět a za čas se vypracoval na zdatného obchodního příručího. Za odměnu byl přeložen do galerie v Londýně. Tam začala jeho strastiplná, ale zároveň triumfální životní pouť. Bylo mu jedenadvacet let, když se poprvé v životě s jemu tak vlastní prudkosti zamiloval. Netušil, že dívka je již zasnoubena, a její odmítnutí v něm vyvolalo hlubokou duševní krizi. Práce v galerii ho přestála zajímat a netrvalo dlouho a dostavil se následek: propuštění. Události, které na něho dolehly v krátkém časovém období, jako by před znamenaly celý jeho život. Cosi ho bude neustálé pohánět z místa na místo, nikde nenajde skutečnou oázu klidu, uznání ani lásku, která by byla s to citově vyhladovělého člověka uspokojit. Hledal útěchu v bibli a rozhodl se šířit její myšlenky mezi chudými. Opustil navždy Anglii , aby se vydal na duchovní dráhu. Odjel do Borinage v Belgii a kázal tam horníkům. V nezměrné bídě byla
však slova evangelia spíše výsměchem , ale Vincent je tady chtěl přetvářetv skutky.
       
 Žil úmyslně ve stejné nuzotě jako horníci, rozdal všechno, co měl, ba i vlastní postel. Jeho misionářskou činnost však považovali nadřízení za ne-
důstojnou, takže opět ztratil místo. Tam, kde skončila dráha duchovního, začala jeho cesta malíře. Pokoušel
se kreslit již dříve, ale se vší vážností vzal tužku do ruky až v Borinage. Své první črty hned roztrhal. I když se s počátku rval se svou neobratností, cítil , že konečně teď, po pěti letech tápání, našel smysl svého života. Tehdy také s plnou silou vzplanulo přátelství s bratrem Theem, jenž ho pak po celý život
morálně i finančně podporoval.Van Gogh pilně pracoval a nesporně dělal pokroky , okolí je však odmítalo
uznat. Většinou ztvárňoval vesnické náměty , které se tehdy považovaly za ne důstojné umění - pokud nebyly vylepšeny idealizací. Maloval žence, ovčáky, tkalce, kreslil, jak cítil.Hrubost , kterou mu vytýkali, byla výrazem jeho osobnosti, v drsné opravdovosti byla největší síla jeho krezeb. V době svého malířského hledání prožil svojí druhou nešťastnou lásku. Zamiloval se do sestřenice Kay. Puritánská rodina van Goghů byla pobouřena.
Za poslední peníze od Thea si koupil jízdenku a pronásledoval Kay až do jejího domu, jehož zdi se stály svědky děsivé scény.Vincent vztáhl ruku nad hořící svíci a přitom prosil, aby mu umožnili alespoň tak dlouho rozhovor s Kay, jak dlouho udrží ruku v plameni. Kůže se začínala škvařit, když se zděšený strýc
vzpamatoval a vyhnal Vincenta z domu. Vincentova vycházející malířská hvězda, kterou však nikdo neviděl, ho sledovala na jeho poutí v Haagu. Po milostném ztroskotání u Kay začal žít s prostitutkou Christinou. Dělil se s ní o své nic a bláhově se pokoušel o její nápravu. I toto gesto mu však víc trýzně než uspokojení.
V Haagu začal s olejomalbou. Toulal se s paletou po ulicích, po břehu moře, maloval ve větru, mlze , bouřích a plátna si často přinášel
zašpiněná od písku a mokrá od slané vody. Byl jedním z nejchudších , kteří kdy vzali štětec o ruky. Byl na tom často hůř než ubožáci, které tak rád maloval. Však jim často.

zůstaval dlužen. Byl hladový, ale sťastný. Po roce Haag opustil a vrátil se jako ztroskotanec domů do Brabantu, kde vytvořil svou první kompozici - slavné Jedlíky brambor. V drsném životě sedláků zachycených na tomto plátně nacházel jedinou pravdivou a trvalou skutečnost, ztvárnil to, co v pomíjivém čase nepomíjí. Pobyt v Brabantu byl jeho nejplodnějším holandským obdobím. Vincent však i tam platil za podivína a místní farář dokonce zakazoval lidem, aby mu stáli modelem. Žena , s kterou se tam citově sblížil , se pokusila o sebevraždu; když mu zemřel otec, opustil Bradant nadobro. Opět prchá před svým prokletím.Jeho kroky míří do Paříže,kam ho pozval Theo. Mladá impresionistická avantgarda, která marně bojovala o přízeň publi ka - tři a půl tisíce Pařížanů se na jejich první výstavě nezakrytě smálo té hromadě mazanic - přijala Vincenta velkoryse. Mohl za to děkovat především

Vincent , starý samotář, měl najednou mezi malíři plno přátel, poznal se s Gauguinem, Signakem, Pissarem a byl nadšen jejich jedinečným světem barev. Pod jejich vlivem rozjasnil svou paletu, jeho obrazy ztrácelysimbolický
charakter. Nikdy však nepřevzal jejich uměleckou metodu. Jako oni byl i on okouzlen světlem, ale tlumočil je osobitými prostředky.
                                                                                                                                                                                                   

                                           ÉDOUARD MANET

Francouzský malíř pocházel ze zámožné měšťácké rodiny, na jejíž přání - když odmítl studovat práva - podnikl 1848 jako kadet cestu školní lodí do Rio de Janeira; během cesty kreslil karikatury kapitána a lodních důstojníků. Po návratu do Paříže prosadil svou dávnou vůli stát se malířem a vstoupil do ateliéru T. Coktura; brzy se však dostal do konfliktu se svým učitelem, který o Manetovi prohlásil, že nebude než Daumierem své doby. 1856 přestal Manet chodit ke Couturovi a začal pilně studovat staré mistry v Louvru; působili na něho Titian a Tintorelto, ale hlavně D.R. Velázquez.

Manetovo nejranější období předznamenali Španělé; španělští tanečníci a zpěváci, kteří kolem 1860 byli senzací Paříže. Manet maloval španělské kytaristy, matadory, baletky a tanečnice; nejvýznačnějším dílem je Lola z Valence. Své zaujetí španělskou malbou si Manet upevnil studijní cestou do Španělska 1865, na niž si objevil vedle Velázqueze i El Greca a F. Goyu.

 

Předtím však došlo v Paříži Manetovou zásluhou k skandálům, jež obvykle provázely vývoj moderního uměni. 1863 vystavil Manet na Salónu odmítnutých svůj slavný obraz Snídané v trávě a 1865 v Salónu neméně proslulou Olympii; obě díla vyvolala bouří rozhořčení a posměšku ze strany oficiálních kritiků a vznešené společnosti, již pobuřovaly neslýchanou novostí pojetí a malířského podání, ačkoli šlo o klasická témata světového malířství a přestože malíř očividně navazoval na velké vzory italské renesance; ve Snídani v trávě přejal figurální skupinu od Raffaela a ideu obrazu od Giorgiona, Olympie je volnou variací na Tiziana. Tehdejší publikum šokovaly nejvíc právě ty rysy, jež bouraly staré konvence a předsudky a vytvářely nové zásady a normy moderního umění. Především aktualizace obsahu - na Manetových plátnech se objevuje tehdejší pařížská skutečnost v neuhlazené přirozenosti; za druhé převaha uměleckých formálních zřetelů nad obsahem - nahá žena na zeleném trávníku, tvořící působivý kontrast k černým oblakům jejích společníků, je dostatečným důvodem pro neobvyklou kompozici; totéž platí o černošce a černé kočce na Olympii. Námět, výpravný obsah obrazu přestaly mít důležitost a na první místě stojí úvahy o úzce umělecké a malířské, poměr barev, otázky osvětlení apod. I malířské podání vzrušuje; Manet vázal sice barvy valérem, ale nikdo před ním ještě nedosáhl takové svítivosti a jasnosti jejich odstínů; přestože obrazy vznikly v ateliéru, vzbuzují dojem plenéru. Všechny tyto novoty přijali s nadšení mladí malíři, budoucí impresionisté, kteří v o něco starším Manetovi ochotně spatřovali svého vůdce.

Manet ve vlastní slova smyslu impresionistou nikdy nebyl; přijal impresionistickou malířskou doktrínu, nevzdal se valérové malby a neužíval pouze čistých barevných tónů, jak to chtěli impresionisté; pokládal čerň za barvu a svou malbu založil na souzvuku bohaté stupnice šedých tónů. K některým členům impresionistické skupiny měl velké výhrady; tak A. Renoira nepokládal vůbec za malíře a C. Monet nabádal, aby mu malířství rozmluvil; neuznával ani P. Cézanna a důsledně odmítal s ním vystavovat. Nejbližší mu byl Monet, který navštěvoval kavárnu Guerbois v ulici de Batignolles, kam na začátku sedmdesátých let pravidelně chodil se svými uměleckými a literárními přáteli. Jestliže byl Manet pro impresionisty autoritou, nezůstal sám netečný k jejich malířským výbojům; nepracoval sice jejich metodou, ale nicméně užíval stále světlejšího koloritu a volnějšího rukopisu. 
                                                                                                                                                                                                 

                                 Claude Monet
Život
Narodil se roku 1840 v Paříži, po pěti letech se jeho rodina odstěhovala do Normandie, Le Havru. Jeho prvním malířským učitelem byl Eugèn Boudin. Roku 1859 zpět do Paříže na studia, ale právě v tomto městě na něj nalehla další vlna umění. Začátkem roku 1863 uspořádal první výstavu
Tvorba
Monet je pravý otec impresionismu. Začal jako žák ve studiu malíře Boudina. Především hodně vycházel ze stylu Maneta. Vytvořil, stejně jako Manet, obraz Snídaně v trávě. Jeho obrazy jsou plné zářivých barev a odrazů - naplněné světlem. Svá plátna pokrýval bezpočtem jednotlivých tahů štětce. Barvy se čistě blyští z obrazu a vytvářejí dojem neklidu a životnosti krajiny.
Claude Monet prezentoval na jedné výstavě obraz Imprese - východ slunce (původně se měl jmenovat Moře). Snaží se zaznamenat smyslové zážitky - snaží se vyslovit dojem a náladu. Na obraze je moře a nad ním východ slunce, které se odráží na vodní hladině. V pozadí jsou vidět stěžně od velkých lodí. Loďka v popředí je vytvořena jen několika málo tahy štětcem. Jeden kritik kdysi řekl, že Monet tímto znázorňuje jen jakési "IMPRESE" a nazval tyto malíře impresionisty, oni to přijali.

 

Dáma se slunečníkem - cyklus obrazů
Na obrazech je žena na rozkvetlé louce, někdy se vyskytuje i postava chlapce. Postavy jsou malovány z podhledu. Tyto obrazy jsou jedny z mála, kde je postava hlavním námětem. Monet maloval především krajiny.
Snídaně v trávě
Všechny postavy mají společenské oděvy. Ubrus leží přímo na zemi a na něm je občerstvení. Kolem ubrusu posedávají lidé - Monetovy přátelé. Obraz je bez plynulého přechodu barev - věnuje se především světlu. Mezi korunami stromů jsou vidět paprsky slunce - fragmenty světla se objevují i na zemi. Monet toto dílo nikdy nedokončil, neměl na to finanční prostředky - začaté dílo musel dát svému věřiteli, po pár letech obraz sice dostal zpět, ale byl celý poničený, tak plátno rozřezal a vybral pouze tři fragmenty.

cyklus obrazů Kupky sena
V těchto obrazech je větší dominance barev, která poté ovlivnila malíře v 1. polovině 20. století - impulz pro vznik abstraktního umění.
Obrazy z Londýna
Na díle je pravá londýnská mlha nad Temží. V pozadí je vidět londýnský parlament. Toto téma maloval vícekrát v různých fázích (západ slunce, ranní mlha, …)
Častým motivem jsou lekníny na jeho zahradě (zahrada vypadala spíš jako park). Tato díla se začala více podobat abstraktním plochám - ztrácí se konkrétní námět, jsou to osvětlené - barevné plochy.
                                                                                                                                                                                                      
                                                Edgar Degas
 1834 - † 1917, Francie
Edgar Hilaire Germain de Gas se narodil 19. července 1834 v Paříži v rodině zámožného bankéře. Již od malička rád chodil do Louvru, kde obdivoval díla starých mistrů. Jeho otec chtěl, aby mladý Degas studoval právo, avšak brzy rozeznal talent svého syna pro umění a ve všem jeho snažení ho podporoval. Věnoval mu soukromé studio v rodinném bytě na Rue Mondovi, povolil mu studovat kreslení s Ingresovým žákem Louisem Lamothem a nechal ho zkoumat dlouhé hodiny malířské styly Durera, Goyi a Rembrandta v Louvru. V roce 1853 Degas věnoval veškeré své úsilí a pozornost uměni.
V roce 1855 se Degas poprvé setkal s Ingresem a začal navštěvovat Encole des Beaux Arts v Paříži, kde se seznámil s Tournym, Leonem Bonnatem, Richardem a Henrim Fantin-Latourem. Pedantská atmosféra školy ho však odradila od dalšího studia a tak Degas školu po roce opustil. Záhy poté odejel do Itálie na rok studovat renesanční umění.
                      
              
V roce 1862 se v Louvru seznámil při kopírování slavného Velazquézova obrazu 'Infanta Margarita' s Manetem. V přibližně stejném období se také začal scházet se skupinou výtvarníků v Café Guerbois a Café de la Nouvelle-Athenes, kde probíhaly četné spory mezi zastánci a odpůrci tradičného umění. Mezi svými přáteli byl Degas hluboce respektován pro své přímé a nekompromisní názory a hledání dokonalých forem a barev. Po Manetově smrti se tato skupinka výtvarníků scházela v Café de la Rouchefoucalt.
Rok 1874 značí oficiální vznik impresionismu. Degas se aktivně zapojil do příprav na první výstavu 'Societe anonyme des artistes peintres, sculpteurs, graveurs etc.' Nový styl byl naprostým opakem tradičního pojetí světa, plátna byla jakoby stvořena výhradně pro potěšení oka. Degas se však považoval za jedinečnou postavu v tomto hnutí - hledal nové kombinace v metodách kreslení a malby. Sám prohlásil, že je daleko lepší kreslit předměty podle paměti než podle reálného a hmatatelného vzoru. Pyšný aristokratický styl Degase se stal nezaměnitelným pro vývoj impresionismu. Hlavní myšlenkou Degase bylo hledáni dokonalé fáze obrazu v barevnosti a rozměrech ve vztahu k liniím a dynamické možnosti formy skrze intuici. Degasovo nové pojetí pro objekt bylo vždy unikátním spojením tradice a nového porozumění formy a hmoty.
Degas se zajímal o svět dostihů, divadla, hudebníků, herců a tanečnic, což bylo před vznikem impresionismu zcela nevídané. Při dostizích se Degas snažil zachytit dynamické pohyby a nádherné linie závodních koní. Studoval každý sval a každý záchvěv hřívy v souladu barev a nálad. Baletky a tanečnice chodil Degas studovat do tanečního foyeru baletní školy v Rue Le Peletier. Dlouhé hodiny pozoroval a studoval každou pózu, nečekané rytmy střídání světla a stínu. Téma tanečnic bylo představeno ve fantaskním kontrastu s pohledy diváků, jako pomyslný útěk z přísného světa reality. Tmavý stín v kontrastu se světlem z pódia vytvářel brilantní odhalení intimních nálad mladých baletek zářících v jejich kostýmech. Degas maloval tanečnice a akty jako předměty ve svém hledání dokonalé tělesné formy a odvážného rytmu. Dokázal vytvořit nikdy předtím neznámý vztah mezi malířem a modelem - opravdovost a životnost těla a prostředí, seznámení se s tajemnou magickou životností.
V roce 1885 začíná Degas ztrácet zrak a tyto obavy ho donucují zamítnout detaily olejomalby pro pastely. V tomto období Degas vytváří svou známou sérii ženských aktů. Po dlouhé měsíce byl jeho ateliér naplněn křesly a železnými vanami, aby tak dosáhl co největší přirozenosti při pozorování modelu. Snažil se zachytit každé gesto, každý pocit a záchvěv těla. Pečlivě vnímal nahé ženské tělo a tajemnou harmonii pohybu.
Jeho zrak se však stále zhoršoval a tak Degas musel zanechat malířství, avšak ani to ho nezastavilo od tvůrčí činnosti. Osamocen a mimo veškeré dění, Degas se věnuje s nevídaným nadšením sochařství. Jeho ateliér byl přeplněn dynamickými sochami tanečnic a koni. Ze všech svých soch však vystavil za svého života jen jedinou sochu - sochu Čtrnáctileté tanečnice.
Zcela sám a zapomenut, Degas umírá 27. září 1917 ve svém bytě na Boulevard de Clichy v Paříži.
                                                                                                                                                                                                   
                                                         Salvátor Dálí
Salvador Dalí, jeho dětství a mládí.


Salvador Dalí se narodil 11. května 1904 v rodině, která patřila k tehdejší střední třídě. Jeho otec pracoval jako státní úředník ve městě Figueras, které leží zhruba 25 km od francouzských hranic.
Jeho matka, hluboce věřící katolička, vyžadovala, aby Dalí a jeho mladší sestra Anna-Marie pravidelně chodili do církve. Většinu svého dětství Dalí prožil v rodinném u moře, poblíž Kadakas, kde měl možnost komunikovat s místními rybáři a poslouchat povídky a folklor místního obyvatelstva.

Salvador Dalí a jeho léta studentská.

Oba rodiče Dalího i jeho sestru velice milovali, a proto jim chtěli dopřát to nejlepší vzdělání. Salvador Dalí začal studoval Academy of Fine Arts v Madridu, kde se měl stát akademickým technikem. Kromě toho se Dalí zajímal také o kubismus a futurismus. V roce 1923 však byl pro porušení kázně z akademie vyhnán.

Salvador Dalí a jeho přátelé.

Později se Dalí seznamuje s Fredericem Garcionu Lorcou, spisovatelem, a Luisem Buňelem, který se později stal významným kinematografem. Tyto dvě osobnosti měli na jeho rozvoj a budoucnost velký vliv. Dalí se také s nadšením a entuziazmem se zajímá o díla Freuda a kromě toho měl v roce 1925 první samostatnou výstavu v Barceloně, kde představil několik svých maleb mořských krajin. V roce 1928 napsal Dalí scénář pro film Luise Buňuela, s názvem “Andaluský pes“. V Paříži se setkal s Picassem. Od roku 1929 z něho jeho velká nasazenost, touha a chuť se zlepšovat a rozvíjet, dále jeho fantastická aktivita a talent, a také až skandální publicita a jeho potíže s politickými skupinami, z něho udělali velice známou osobnost.

  
 
Dalí a jeho díla.

V období příštích několika let se Dalí s vášnivým nasazením věnoval své metodě, kterou popsal jako ''paranoicko-kritická“ spontánní metoda iracionálních znalostí, založena na kritickém a systematickém cílení šílených asociací a interpretací. To dovedlo Dalího k demonstraci své osobní posedlosti a fantazie odkrytím úzkostlivě vnímaných skrytých forem uvnitř již existujících věcí, buď náhodně vybraných, jako např. pohlednice, plážové scény a fotografická zvětšení, nebo církevním zákonem dogmaticky stanovených pravidel, jím přejatých, jako např. obraz s názvem Proso. V této době vytvořil obrazy The Lugubrious Game (1929), The Persistence of Memory (1931) a Surrealist Objects, Gauges of Instantaneous Memory(1932).
Ochablé tvary, neuspořádané a oboustranné figury tvoří neobvyklý vesmír, ve kterém se spojují erotika, sterkorálnost, s fascinací úpadku. Vesmír je také odražen v jeho jiných pracích z této doby, včetně jeho symbolických objektů a básní, jako např. La Femme visible (1930), L'Amour et la mémoire (1931), stejně jako scénář pro L'Age d'Or (1930).
Nicméně brzy se stalo zřejmé, že v jeho obrazech byl základní rozpor v Dalího přístupu mez tím, co sám popsal jako „kritická paranoia“, která se k systematickému výkladu hodila, a prvkem automatismu, na kterém jeho metoda závisela. Breton začal mít brzy pochybnosti o Dalího „monstrech“, které jen vedli Dalího k omezenému, jednovýznamovému chápání.

Salvador Dalí a politika.

Dalího extrémní názory na politické události, zvláště jeho fascinace Hitlerem, poškodili jeho surrealistickou etiku, narušily jeho vztahy s okolím a po roce 1934 se staly ještě více napjatými. Konec přišel v roce 1934, když Dalí oznámil svoji politickou podporu generálu Francovi. Dalí se navíc chlubil tím, že měl podporu samotného Freuda, který v roce 1938 prohlásil, že Dalí je jediný zajímavý případ, jeho myšlenky a dílo však prohlásil za nepochopitelné. Navíc, dle všeobecného mínění veřejnosti byl surrealistou „par excellence“, a tuto pověst si ve snaze udělat všechno pro to, aby si ji udržel, zachovával prostřednictvím nadměrného exhibicionismu, a to v každé oblasti.

Salvador Dalí a jeho návrat k malířství.

V roce 1936 se Dalí vrátil ke klasickému způsobu malování, a náhodně střídal italský, španělský okázalý styl. Od roku 1936 do roku 1948 žil ve Spojených státech, a díky tomu, že neustále představovat svoji osobnost jako geniálního excentrika, dostal v roce 1940 od Bretona přezdívku Avida Dollars, které vzniklo přesmyčkou jeho jména.

Salvador Dalí a Gala.

V roce 1958 ve Španělsku měl Dalí církevní sňatek se svojí přítelkyní Galou, se kterou se poprvé setkal v roce 1929, a se kterou měl velice hluboký, přátelský i láskyplný vztah. Gala byla jeho jedinou ženou v životě, jeho múzou, jeho modelem i jeho nejefektivnějším agentem.
V roce 1969 je však osud již navždy rozdělil.

Salvador Dalí a jeho unikátní náměty.

Mezitím v jeho malování, mimochodem technicky brilantním, byly založeny myšlenky, které nebyly tak smělé, jak se na první pohled zdály, neboť Dalí si jako trik pro přesvědčení veřejnosti a zvýšení prodeje vypůjčil ke svým námětům prvky jaderné fyziky nebo vynález stereoskopického tisku. Díky této inspiraci vznikly obrazy Christ of Saint John of the Cross v roce 1951 nebo Crucifixionof v roce 1954.

Salvador Dalí a sochařství.

V roce 1965 Dalí se zaměřil na sochařství, ve kterém se opakovaly tematiky jeho obrazů, jako např. Venus equipped with cupboard drawers (Venuše vybavena zásuvkami), Elephants with spiders´ legs (Sloni s pavoučíma nohama), Soft watches (Měkké hodinky), které byly zpracované v bronzu nebo krystalu.
Jestliže Dalí prohlašoval, že Meissonier byl lepší malíř než Picasso, že Perpignanovo nádraží bylo centrem světa, nebo že Franco zachránil Španělsko, bylo to přesně to, co lidé od něho očekávali.
Rok 1969 byl posledním jejich společného života s Galou.
                                                                                                                                                                                                      
Vytvořeno službou WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek